Zakelijk Instagram-account: Ik begin vanaf nul en dit is waarom

Vanaf nul beginnen, of je privé Instagram-account omzetten naar een bedrijfsprofiel? Ik heb er even over getwijfeld. Zo actief ben ik namelijk niet op mijn privé Instagram. Toch koos ik voor een nieuwe start, een account puur voor mijn bedrijf. Ik geef je drie redenen waarom ik niet voor de makkelijkste weg kies.

‘Waarom zou je een nieuw Instagram-account aanmaken, terwijl je ook gewoon je privé profiel kunt omzetten? Dan begin je ongeveer met 200 volgers en dat staat toch beter?’ Ik hoor dit argument regelmatig voorbijkomen en natuurlijk, dat klinkt aantrekkelijk. Stiekem kijk ik ook naar het aantal volgers als ik een interessant Instagram-account tegenkom. Dat is voor mij alleen niet de enige reden om iemand te volgen. Na wat wikken en wegen heb ik mijn keuze gemaakt: vanaf nul beginnen en dit is waarom.

1 Privé van zakelijk scheiden

Ik hecht veel waarde aan mijn privacy. Van mij hoeft niet alles, maar dan ook echt alles op Instagram. Dat is dan ook de reden dat ik strategisch kijk naar wat ik wel online plaats en wat niet. Wat wil ik wel laten zien en wat vind ik minder geschikt? Met mijn familie en vrienden deel ik andere foto’s en verhalen – zoals vakantiekiekjes of foto’s met vrienden – dan voor mijn bedrijf. Die deel ik heus wel eens op mijn zakelijk account hoor, maar tot op zekere hoogte.

2 Spreek de juiste doelgroep aan

De juiste doelgroep aanspreken met mijn content. Dit was voor mij de reden om voor een nieuw Instagram-account te kiezen. Als ik vanaf nul begin, kan ik het kanaal puur inzetten om de juiste doelgroep aan te spreken. Ik kan dan beter en sneller sturen op basis van de statistieken. De doelgroep waarop ik mijn account richt raakt bekend met mijn werk en met mij als persoon. Als mijn aantal volgers groeit en de betrokkenheidsratio beter wordt, dan zit ik al helemaal op de goede weg.

3 Betrouwbare statistieken

Ik heb het eigenlijk al verklapt, maar reden drie is betrouwbare statistieken. Op mijn privéaccount volg ik veel vrienden en familieleden en zij volgen mij (gelukkig) terug. Als ik mijn privéaccount zou omzetten tot een zakelijk account, dan is het voordeel dat ik al wat volgers heb. Als zij dan ook nog eens mijn berichten actief gaan liken of nog beter een reactie achterlaten, dan groeit mijn bereik ook in zekere mate. Het nadeel hiervan zou zijn dat ik in die situatie weinig zicht heb op hoe goed mijn berichten presteren bij de doelgroep die ik wil aanspreken.

Ik kan wel naar de statistieken kijken, maar als de helft van de likes bestaat uit vrienden, dan zijn de statistieken niet heel betrouwbaar. Om mijn doelen te behalen, is het nodig om te vertrouwen op de cijfers zodat ik tijdig kan bijsturen. Je kunt wel veel volgers hebben, maar als je er geen (potentiële) klanten uithaalt of je hebt geen ‘actieve’ fans, dan haal je uiteindelijk niet alles uit Instagram.

Ik ben heel erg benieuwd naar jouw keuze. Laat het mij weten in de reacties!

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *